کد خبر: 1220563
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
حجت‌الاسلام یدالله سراج، کارشناس مذهبی: 
اسلام به هر نقطه و جامعه‌ای نفوذ کرد، با شبهات و مسائل خرافاتی که ترویج یافته بود، مبارزه کرد و در مقابل مهر تأیید بر سنت‌های حسنه و زیبا زد، یعنی در واقع نه تنها سنت‌های خوب را کنار نگذاشت بلکه پای آن را امضا هم کرد

جوان آنلاین: حجت‌الاسلام یدالله سراج، کارشناس مذهبی تلاقی ماه مبارک ماه رمضان و عید نوروز را عیدانه توصیف می‌کند و معتقد است: این دو مناسبت ملی و مذهبی نقاط تشابه زیادی دارند و از سوی دیگر همزمان‌شدن آن فرصت بهتری برای انسان‌سازی خواهد بود. 
وی در گفتگو با «جوان» می‌گوید: اسلام به هر نقطه و جامعه‌ای نفوذ کرد، با شبهات و مسائل خرافاتی که ترویج یافته بود، مبارزه کرد و در مقابل مهر تأیید بر سنت‌های حسنه و زیبا زد، یعنی در واقع نه تنها سنت‌های خوب را کنار نگذاشت بلکه پای آن را امضا هم کرد. 
سراج در توضیح بیشتر تاریخ در این‌باره اظهار می‌دارد: در عهد جاهلیت در حجاز و شبه‌جزیره مسائل خلاف منطق رواج و حاکمیت داشت که اسلام قاطعانه یک‌یک آن‌ها را کنار زد چراکه دین اسلام دین منطق و فلسفه است که با منطق بشریت پیوند خورده است. 
به اعتقاد این کارشناس مذهبی مسئله عید نوروز از جمله مواردی بوده که دین اسلام آن را پذیرفت، چراکه مقدمات نوروز بر اساس فطرت بشر بوده و با جان و دل جامعه عجین می‌شود. 
حجت‌الاسلام سراج به نقاط تشابه نوروز و رمضان الکریم اشاره می‌کند و می‌گوید: از جمله مقدمات در سنت عید، مسئله طهارت و پاکیزگی است. از تمیزی منازل گرفته تا بهداشت شخصی. اسلام به عنوان دین پاکی و تمیزی در بهداشت پاسخ روشنی دارد، چنانچه ما می‌گوییم «النظافه من الایمان» یا در سایر روایات و سیره اهل بیت (ع) شاهد این طهارت و پاکیزگی هستیم. 
وی به دیگر مقدمات نوروز اشاره و بیان می‌کند: جامعه خود را موظف می‌بیند در سال جدید سراغ صله‌ارحام برود و از خویشاوندان نزدیک و دور بازدید کند، چنانچه حتی از فامیل‌های دور صله‌رحم کند چراکه اعتقاد داریم با این صله رحم عمر افزایش پیدا می‌کند. 
سراج دست‌گیری و ایثار و بخشش را از دیگر مقدمات عید نوروز می‌داند و درباره آن بیان می‌کند: یکی دیگر از مقدمات عید نوروز دست‌گیری و دل‌به‌دست‌آوردن تهیدستان است که اسلام با تمام وجود به میدان آمده و مسئله انفاق را مطرح کرده است و حتی در برخی موارد مسئله ایثار را مطرح کرده است تا بگوید از داشته‌های خود با دیگران هم تقسیم کنید. 
وی به ادعای برخی افراد اشاره می‌کند که معتقد هستند اسلام عید را نپذیرفته و با تأکید بر اشتباه‌بودن چنین تفکری می‌گوید: اسلام عید نوروز را پذیرفته است و از نظر نقاط مشترک بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. 
به گفته سراج، طبق برخی روایات امیرالمؤمنین (ع) در عید نوروز قیام و قعودی با ایرانیان داشتند و به آن اهمیت می‌دادند و در سیره سایر امامان شیعه نیز شاهد احترام در این زمینه هستیم، چنانچه حتی ذکر مقلب‌القلوب و پوشش پاکیزه برای هر ایرانی اجتناب‌ناپذیر و پذیرفته‌شده است. 
وی با اشاره به تلاقی رمضان المبارک و عید بیان می‌کند: کسانی که از بطن اسلام اطلاع ندارند، آن را بد تعبیر می‌کنند، در حالی که این اتفاقی مبارک است. خاتم‌الانبیا (ص) قبل از شروع ماه مبارک رمضان می‌گفتند: ماه خدا آمده که ماه خیر و برکت و رحمت است و افراد را ترغیب به استقبال از آن می‌کردند و تأکید داشتند، خوش به حال کسانی که خود را آماده بخشیدن و توبه کنند. 
سراج ادامه می‌دهد: وقتی ماه رمضان را در کفه ترازو قرار دهیم، درست شبیه عید است و مواردی، چون صله‌رحم، پاکی رفتار و خانه‌تکانی دل از جمله این تلاقی‌ها بوده و در کفه ترازوی دیگر عید را داریم که اسلام پای آن را امضا کرده است، بنابراین جامعه‌ای که به دو کفه ترازو به عنوان خوشحالی و خانه‌تکانی نگاه کند، آن سال برای جامعه مبشر خیر و برکت الهی است. 
به اعتقاد وی، انسان‌ها در شرایط مختلف به فطرت اصیل خود برخواهند گشت و تلاقی این سنت ملی و مذهبی عین زیبایی است که دو موتور محرکه برای انسان‌سازی 
می‌شود. 
این کارشناس مذهبی بیان می‌کند: عید ما را به حرکت وادار می‌کند تا دید و بازدیدی با نزدیکان داشته باشیم یا اینکه از راه ایثار دلی را به دست آوریم، اما امسال در کنار عید موتور محرکه دیگری به نام رمضان داریم. 
سراج می‌گوید: در واقع این دو موتور محرکه کمک می‌کند انسان‌سازی بهتر و بیشتری داشته باشیم و این تلاقی فرصت خوبی است تا روز را به روزه‌داری و شب را به صله‌ارحام و دید و بازدید و تفریح بپردازیم که مایه شادی مضاعف است. 
وی معتقد است: این دو موتور محرکه یعنی عیدانه نوروز و رمضان برای سعادت بشر آمده است، چنانچه وجدان بشریت و متن وحدانیت الهی که مبنای آن سرور است به ما می‌گوید دلی را شاد و قلب خود را از کدورت خالی کنیم. 
این کارشناس خاطرنشان می‌کند: همانطور که عید شهر، خانواده و بچه‌ها را شاد می‌کند، ندای درونی ما نیز می‌گوید شادی را به دیگران ببخشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار